AnnekeGerard.reismee.nl

Coromandel

Hoge levenskwaliteit; lage levensstandaard.

Zo wordt in onze reisgids de situatie voor de inwoners van Nieuw Zeeland omschreven. Veel Nieuw Zeelanders houden van een actief buitenleven als wandelen, zwemmen, kamperen, vissen en outdoor sportactiviteiten. De prachtige natuur daagt je dan ook uit om erop uit te gaan. Er heerst over het algemeen een gemoedelijke, relaxte sfeer. Tijdens onze rondreis met auto en camper zagen we veel eenvoudige huizen en ook de winkelstraten hadden een eenvoudige uitstraling. Geen overdadige luxe. In de cafe's en restaurants heerste vaak een huiselijke sfeer. Een bankstel bij een open haard of kachel en daaromheen enkele zitjes. Tijdschriften en spelletjes voor de kinderen. De wc-deur meestal gewoon met een simpel haakje of een schuifje. Ik was nooit bang dat ik de wc-deur niet open kon krijgen. De vis en chips krijg je hier nog gewoon in een vetvrij papiertje met een krantje eromheen. Het lijkt alsof de Europese emigranten uit de vijftig- en zestiger jaren de sfeer van toen hier nog een beetje hebben kunnen vasthouden. Het komt allemaal wel bekend voor. Het harde werken en weinig tijd voor vakantie en nog veel beroepen gericht op landbouw, veeteelt, bosbouw en de visvangst. Wel doet het land erg zijn best om de Maori-cultuur in stand te houden. Bijna alle plaatsnamen hebben een Maori naam. En als toerist wordt je vooral op het Noorder eiland veel geconfronteerd met hun cultuur en de daarop afgestemde activiteiten.

Nieuw Zeeland heeft volledig aan onze verwachtingen voldaan. We zijn zeer onder de indruk van de krachten die hier uit de aarde naar boven komen. We worden steeds maar weer geconfronteerd met geologische verschijnselen om ons heen die het gevolg zijn van het schuiven van de aardplaten die elkaar juist hier, onder ons op enkele tientallen kilometers diepte over elkaar heen schuiven. Nieuw voor ons was dat er niet alleen in het verleden, maar ook nu nog steeds goud wordt gewonnen. Vandaag kregen we een uitvoerige uitleg van een geoloog die bij een oude goudmijn de winning van goud liet zien. Dit goud wordt nu op een andere wijze gewonnen. Hij legde verband tussen geologische activiteiten miljoenen jaren geleden en de huidige vulkanische activiteiten. Auckland ligt bijvoorbeeld op 52 grotere en kleine vulkanen en een aantal daarvan zijn nog steeds actief. Hij liet kaarten zien waarop alle breuklijnen van de wereld en vulkanische activiteiten ten gevolge van deze breuklijnen waren ingetekend. Kortom veel plekken op deze aardbol zijn niet zo safe.

De afgelopen week hebben we rondgereisd in de Coromandel, een gebied met schitterende uitzichten, witte en soms zwarte zandstranden tegen een turquoise zee. In Hot Water Beach hebben we op het strand een kuil gegraven en heerlijk gepoedeld in het warme water dat bij laag water via het zand door thermische activiteit naar bovenkomt. Op dat moment regende het en was het koud maar eenmaal in je eigen badje merkte daar weinig van. Wel zorgen dat er voldoende koud zeewater bij kan komen, anders verbrand je levend. En op sommige stukken kon je bij eb gewoon niet lopen, zo heet.

Maandag 16 april vertrekken we voor 1 week naar de Cookeilanden. We hebben geluk want we krijgen 1 dag extra vanwege het tijdsverschil, omdat we de 180 graden lengte lijn oversteken. Even de globe besturen, want het klinkt toch wel raar. Zeker is dat we maandagochtend uit Auckland vertrekken en na vier/vijf uur vliegen zondagmiddag aankomen. Ja, hoe kan dat! En het heeft niets te maken met de relativiteitstheorie van Einstein.

Lieve groet Anneke en Gerard

karijn en bert

ik krijg het al aangenaam warm bij de gedachte alleen al aan jullie op die prachtige plekken op onze aardbol. en nu het volgende traject. Veel reisplezier, wij genieten mee!